«Зимний фестиваль знаний 2025»

Как пользоваться словарями

Раздел "Языки мира", тема "Как пользоватся словарями"

Олимпиады: Английский язык 2 - 11 классы

Содержимое разработки

Памятки для описания картинок

Памятка 1

Выберите фотографию и опишите человека на ней. У вас есть

полторы минуты на

подготовку и не более двух минут для ответа. У вас должен

получиться связный

рассказ (7–8 предложений ). План ответа поможет вам

the place

the action

the appearance of the person

whether you like the picture or not

why

Start with: “I’d like to describe picture No ... . The picture shows ...

О.В. Афанасьева «Rainbow English»

Тема раздела: «Язык мира»

Тема урока:

«Как пользоваться словарями»

Цели урока:

1. Научить учащихся пользоваться англо-русскими словарями.

2. Развивать познавательный интерес к словарной работе с английским языком.

3. Формировать метапредметные умения и личные качества учащихся в процессе работы в сотрудничестве.

Задачи урока:

1. Активизировать навыки говорения по теме «Язык мира».

2. Активизировать навыки аудирования по теме ««Как пользоваться словарями».

3. Практиковать умение работать  со словарём.

Оборудование: доска «Смарт», презентация, словари.

Режим работы: в сотрудничестве.

Ход урока:

  1. Орг.момент.  

  2. Warming-up:

1. What foreign languages do you learn at school?

  1. Do you find learning them easy?

  2. What are you good at: reading, listening, translating or speaking?

  3. What is your mother tongue?

  4. Have you ever spoken to English people?

  1. Проверка домашнего задания: Let`s talk about…..

Практика в говорении с использованием речевых опор:

1.    Ex. 5 p. 79

Say what you do during your English lessons.

We  usually …….. during our English lessons.

We  also …….

We have to …..

  1. Ex. 6 p.80

Speak about the way you work at your English outside the classroom.

I work at my English outside the classroom.

I try to ……

I also ……

Sometimes I .....

Besides I ……

  1. Ex. 7 p.80 .

Everybody knows that using a foreign language can make your life more successful and interesting.

You can ….

You are able to …

You can enjoy ….

    IY.  Постановка задачи основной части урока:

           Проблема: «Как пользоваться словарём»:

            изображение видов    словарей

           1)  Let`s talk about…. :

               - Why do we use dictionaries?

              - What kinds of dictionaries are there?

              - What is the structure of the dictionaries ?

              - How do words sound?

              - What do words tell us?

              - How do words appear and develop?

           2) Аудирование  лексики: “How to Use Dictionaries”

Learn these words:
Dictionary             -         Dictionaries

Pronounce

Monolingual

Bilingual

Multilingual

To look the word up

Useful = helpful

Derivatives

Word entries

Alphabetically

Transcription

Noun , Verb

Adjective

Sentence

      3) Аудирование по теме «Как пользоваться словарём» :

1. Why do we use dictionaries?

                    What the words mean.

    How to spell the words.

    How to pronounce them.

    Where the words come from.

2. What kinds of dictionaries are there?
   Monolingual                        

    Bilingual                                  

    Multilingual

                3. What is the structure of the dictionaries? (слайд 12)

Words are in heavy black, blue or red letters.

                     Words with the information about them are word entries.

                     The entries follow each other alphabetically from A to Z.

4. How do words sound? (слайд 13)

Transcriptions.

Part of speech

 n (noun),  

 adj (adjective),

v (verb),

adv (adverb)

5. What do words tell us? (слайд 14)

The meaning of the word.

Examples how to use words in sentences.

HAND [haend]

    n 1. The end part of the arm.

    2. A part of the clock  that shows hours.

6. How do words appear and develop? (слайд 15)

Borrowings from other languages.

Changing of meanings

Лат. Gymnasium      -     (греч. Gymnasion)

  1. Практическая часть урока:  работа со словарями.

  1. Read the word entry: (слайд 16)

                          Library [`laibreri] n (pl libraries) a room or building for books.

Librarian [`laibrerien] n Someone who works in a library.

Handy [`haendi] adj (handier, handiest) (слайд 17)

1. (clever with hands)

Умелый, рукастый

He is  ~  у него золотые руки

2. (easy to handle) удобный для пользования

3. (convenient) удобный, сподручный

It may come in ~   это может пригодиться

  1. Look the word up: (слайд 18)

Dictionary

Vocabulary

  1. Look the word up: (слайд 19)

Dictionary n (pl Dictionaries)

                         A book that gives words from A to Z with their meanings:

                         I have bought two English-Russian dictionaries.

Vocabulary (pl Vocabularies

1. словарный состав:

   English has one of the largest vocabularies.

2. список слов:

   How many words are there in your textbook vocabulary?

3. запас слов:

   A young child has a small vocabulary.

YI. Рефлексия.

  • Что нового вы узнали на уроке? What new have you learnt at the lesson?

We `ve learned How to Use Dictionaries.

  • Трудно ли работать со словарём? – Do you find using them easy?

– No, I don`t.

  • Какую информацию дают словари? – What information can you find out from the dictionaries?

        –    We can find out what the words mean, how to spell them, how to pronounce

              them and where they come from.

YII. Выставление оценок. Mind your grammar, pronunciation.

YIII. Объяснение домашнего задания. Ex. 3 p.71, ex. 5 p.73

  1. Итог урока. Wish you to be successful in language learning .


 



Получите свидетельство о публикации сразу после загрузки работы



Получите бесплатно свидетельство о публикации сразу после добавления разработки


Олимпиады «Зимний фестиваль знаний 2025»

Комплекты учителю



Качественные видеоуроки, тесты и практикумы для вашей удобной работы

Подробнее

Вебинары для учителей



Бесплатное участие и возможность получить свидетельство об участии в вебинаре.


Подробнее