«Весенне-летний фестиваль знаний 2024»

«СМИ: Что интересует моих одноклассников?» (X класс)

Фрагмент урока по английскому язуку для учащихся X класса с использованием коммуникативных упражнений для развития речевых навыков.

Олимпиады: Английский язык 2 - 11 классы

Содержимое разработки

Приложение 1

Фрагмент урока по теме «Профессия гида» (XI класс)

Тип урока: урок развития речевых умений учащихся.

Цель (прогнозируемый результат): предполагается, что к окончанию урока учащиеся смогут дать совет другу в выборе работы в сфере экскурсионной деятельности.

Задачи:

- активизировать лексический материал в устной речи;

- создать условия для активного речевого взаимодействия;

- способствовать развитию умений использовать в устной речи информацию, полученную при восприятия иноязычной речи на слух.

Задачи для учащихся:

- учиться давать совет другу в выборе работы в сфере экскурсионной деятельности.

Методы: коммуникативный

Ход урока

  1. Этап актуализации знаний и целеполагания.

Цель этапа (ожидаемый результат) - подготовка учащихся к сознательному освоению учебного материала, определение целей урока и его конечного результата.

Задачи этапа:

- активизировать субъектный опыт учащихся, опорные знания и умения;

- определить уровень имеющихся знаний, умений и навыков учащихся по теме;

- сформировать познавательный интерес к изучаемому материалу.

Деятельность учителя

Деятельность учащихся

Корректирует и координирует деятельность учащихся, подводит учащихся к теме урока

Отвечают на вопрос учителя, отрабатывают речевые конструкции

  1. Тeacher: - How many jobs in tourism do you know? Work in pairs and name as many as you can. Compare your list with the list with the list of your partner.

Keyes: City guide, Culinary guide, Museum guide, Expedition guide who offers the guides around the city, the museum, company and countryside; Travel agent, Bus tour guide, Hotel manager , Luggage porter, Animator, Taxi driver, Information clerk, Campus guide, Cave guide, Educational guide, Adventure guide, Land and Lake guide, School guide.

  1. Teacher: - Look at the picture. Guess my friend’s job.

Key: She’s a bus tour guide.

Teacher: - Right you! We meet some of tour guides and ask them questions about their work.

  1. Teacher: - Some of your friends want to work as tour guides. But they don’t know what kind of job to choose. At the lesson we have to help them. What should we do?

Pupils: - First we make a list of tour guide jobs. Then we learn more information about them.

  1. Операционно-познавательный этап.

Восприятие иноязычной речи на слух.

Цель этапа (ожидаемый результат) –развитие умений говорения на основе информации, полученной в ходе восприятия иноязычной речи на слух.

Задачи этапа:

- создать условия для совершенствования умений восприятия иноязычной речи на слух;

- развивать умения самоконтроля и самокоррекции.

Деятельность учителя

Деятельность учащихся

Объясняет задания, координирует работу учащихся

Прослушивают тексты, выполняют задание

  1. Teacher: - What do these people have in common? Listen and check yourselves.

A

B

C

D

  1. Teacher: - Work in groups of four. Ask your partners about their works and fill in the table:

A tour guide job


City

guide

Museum guide

Expedition guide

Culinary guide

1. What does your job involve?





2. What are your main responsibilities?





3. What is the most difficult part of your job?





  1. Teacher: - Your friend is going to work as a tour guide. Work in groups and give him advice what job to choose. Explain your choice.

Group A

Your friend is going to work as a guide. He has done hundred driver trainings with Land Rover.

Group B

Your friend is going to work as a guide. He likes History very much.

Group C

Your friend is going to work as a guide. He likes culinary very much.

Group D

Your friend is going to work as a guide. He likes communicating with people.


Приложение 2

Фрагмент урока по теме «СМИ: Что интересует

моих одноклассников?» (X класс)

Тип урока: урок развития речевых умений учащихся

Цель (прогнозируемый результат): предполагается, что к окончанию урока учащиеся смогут рассказать о самых популярных СМИ в Республике Беларусь и Великобритании.

Задачи:

- активизировать языковой материал в устной речи;

- способствовать развитию умений использовать информацию, полученную при восприятия иноязычной речи на слух;

- способствовать формированию умений планировать свое коммуникативное поведение.

Задачи для учащихся:

- учиться высказывать свою точку зрения на английском языке;

- учиться применять полученные знания на практике.

Методы: коммуникативный

Ход урока

II. Операционно-познавательный этап.

Восприятие иноязычной речи на слух.

Цель этапа (ожидаемый результат):

  • нахождение в аудио тексте необходимой информации;

  • развитие умений говорения на основе информации, полученной в ходе восприятия иноязычной речи на слух.

Задачи этапа:

- создать условия для совершенствования умений восприятия иноязычной речи на слух;

- развивать умения самоконтроля и самокоррекции.

Деятельность учителя

Деятельность учащихся

Объясняет задания, координирует работу учащихся

Прослушивают текст, выполняют задание к тексту, рассказывают о радиоканалах в Великобритании.

  1. Teacher: - Is radio popular in Belarus? And in Great Britain?

Listen to a radio report Radio in our life: The BBC and say if the sentences are true or false.

Radio in our life: The BBC

1) The BBC was not organized to make money. 
2) The BBC includes both radio and television. +
3) There are several local TV stations in the UK. 
4) The BBC works for the UK only. 
5) The BBC is not meant to give privileges to any political party. 
6) All the radio channels specialize in different things. 
7) To listen to serious music people turn on Radio 1. 
8) You can hear talks and discussions on just one radio channel. 
9) BBC 1 presents less serious programmes than BBC 2. 
10) BBC documentaries are shown worldwide. 


The BBC is probably the best known non-commercial radio and television system, formed by royal charter in 1927 to “educate and enlighten” the citizens. The letters BBC stand for the British Broadcasting Corporation, a very large television and radio organization based in the UK. It includes five national radio stations, more than 30 local radio stations, two national television stations, the International BBC World Service and BBC Worldwide Television. The BBC is a public service. It is paid for by taxes, by advertisers, and all the major political parties have equal rights to give political broadcasts. 

There are four radio channels. Radio 1 has mostly pop music; Radio 2 has light music, comedy, sport. Radio 3 has classical and modern music, talks on serious subjects, old and new plays. Radio 4 presents current news reports, talks and discussions. The BBC also has two television channels BBC 1 and BBC 2. BBC 2 offers more serious programs than BBC 1. It shows discussions, adaptations of novels into plays and films, operas and concerts. BBC 1 offers lighter plays and series, humor and sport, but there are also some interesting documentaries. BBC documentaries like “Animal Planet”, “Discovery”, or “Wildlife” are popular in many countries of the world. 


  1. Teacher: - What can you tell your friend from Belarus about radio channels in Great Britain? What is the most surprising fact about radio channels in the UK?


Приложение 3

Примеры заданий по теме: «Программа защиты животных» (XI класс)

«Animal Protection Programme»

  1. What do you now about rare animals? Work in pairs and do ex. 3c on page 78 in your pupil’s book. Answer the questions below:

Student A – Ask your partner questions 1, 2,7. Write his/her answers:

  1. There were ________tigers in world in 1900.

  2. There are left ________tigers in the world.

7. Rare animals are disappearing because _______________.


Student B – Ask your partner questions 3, 4, 5. Write his/her answers:

3. There were ________orangutans in 1900.

4. There are left ________ orangutans in the world now.

5. Each year _________gorillas and ______chimpanzees

are killed each ear.

  1. What do you know about “SAVE OUR TIGERS CAMPAIGN”? What is the most surprising fact? Open the brackets and use words correctly:

SAVE OUR TIGERS CAMPAIGN

This season SAVE OUR TIGERS campaign pays attention to the issues of our 1 … (nation) animal. It’s one of the 2… (environment) problems. The SAVE OUR TIGERS campaign brings tiger 3… (conserve). Now the campaign has reached over 100 million people worldwide including the Ministers of various states and 4… (celebrate). We take part in the 5… (protect) of India’s 6… (nation) animal.

  1. If you have a chance to start a campaign, what will you campaign for? Start with

  • If I have a chance to start a campaign, I will campaign for …


Приложение 4

Карта самооценки

Self Estimation Card


Interview

  1. We worked together listened to each other

  1. Expressed the point of view and didn't quarrel

  1. It was difficult


Listening Test

  1. We worked together listened to each other

  1. Expressed the point of view and didn't quarrel

  1. It was difficult


Dialog

  1. We worked together listened to each other

  1. Expressed the point of view and didn't quarrel

  1. It was difficult



Your result:

3-6 points – Excellent result! You have worked very well!

7-8 point – You have tried to do your best. The more you work together with other pupils the better result you achieve.

9 points - Don't be upset and don’t give up. Work hard and you will get better results!


Приложение 5

Результаты экзамена по английскому языку

Косвенным доказательством эффективности опыта работы может служить диаграмма роста среднего балла за экзамен по английскому языку.





Приложение 6

Опрос учащихся XI класса ГУО «Средняя школа № 2 г. Черикова»

2017/2018 учебный год

Вопросы для учащихся:

п/п

Вопрос

Да

Нет

1.

Мне нравятся упражнения на уроке английского языка



2.

Я активно участвую в обсуждении, поддерживаю дискуссию на английском языке, высказываю своё мнение.



3.

Я хочу применять свои знания английского языка при общении с жителями англоязычных стран.



Результаты опроса показывают, что учащимся нравится работа по выполнению коммуникативных упражнений. Увеличивается процент учащихся, готовых применять свои знания английского языка на практике.







Приложение 7


ЭОР мультимедийный сборник упражнений «Туризм в моей жизни»

(на электронном носителе)


Приложение 8

Банк коммуникативных упражнений по английскому языку для учащихся X-XI классов (на электронном носителе)


Приложение 9


Собственные публикации:

  1. Материал конференции «Коммуникативная ситуация как средство повышения мотивации речевой деятельности учащихся», сборник тезисов VІ Республиканской научно-практической конференции с международным участием «Научно-методическое сопровождение повышения квалификации педагогов: опыт, проблемы, перспективы», 22.05.2020.

  2. Статья «Зачем учить иностранный язык?», газета Веснік Чэрыкаўшчыны №36, 13 мая 2020.

  3. Публикация методической разработки. Лексико-грамматический тест для XI класса по теме «Профессия» на сайте infourok.ru.

  4. ЭОР мультимедийный справочник «Туризм в нашей жизни», Государственное учреждение образования «Средняя школа №2 г. Черикова". – Режим доступа: https://yadi.sk/i/B3cVde2J_n6ITg


Получите свидетельство о публикации сразу после загрузки работы



Получите бесплатно свидетельство о публикации сразу после добавления разработки


Олимпиады «Весенне-летний фестиваль знаний 2024»

Комплекты учителю



Качественные видеоуроки, тесты и практикумы для вашей удобной работы

Подробнее

Вебинары для учителей



Бесплатное участие и возможность получить свидетельство об участии в вебинаре.


Подробнее