Тема: «Winter Holidays».5»А» класс.
Цель:совершенствование умений и навыков говорения.
Задачи:
Образовательные:
Активизировать и совершенствовать актуальный словарный запас обучающихся.
Совершенствовать навыки диалогической и монологической речи с использованием ранее изученной и новой лексики.
Развивающие:
Развивать познавательную активность учащихся.
Создать условия для развития памяти, внимания.
Воспитательные:
Создавать положительную мотивацию к изучению иностранного языка.
Способствовать формированию целостного отношения к культуре англоязычных стран.
Тип урока: обобщающий.
Форма урока: фронтальная, индивидуальная, групповая, парная.
Оборудование: мультимедийная презентация, раздаточный материал, учебник.
Ход урока
Организационный момент
- Т: Good morning, boys and girls! I am glad to see you again. How old are you?
(ответыучащихся: Good morning, teacher! We are glad to see you too. Weare fine, and you?)
Фонетическая зарядка.
T.: Fist of all let’s repeat some sounds. Listen and repeat after me.
[k] Christmas, decorate, decoration, carol
[s] December, celebrate, celebration
[ɔ:]for, before, law, thought
[r] red lorry, yellow lorry, red lorry, yellow lorry
Постановка темы и цели урока
- Well, friends, look at the board. Here is a puzzle for you to do. There are some pictures. Name all the words in the pictures and take only the first letter of each word and you will read the topic of the lesson. For example, a hat – letter Hh.
(учащиесясоставляютслово – Holidays)
a hat | oranges | love | an ice-cream | dad | apples | a year | skate |
H | O | L | I | D | A | Y | S |
- What key word have we got? (ответучащихся)
- Dear boys and girls, I have the letter today. The boy is from Africa, his name is Kenny. And he wants to ask you some questions. Let’s read his letter.
Dear Friends,
Hello from Africa! My name is Kenny. I am from Africa. I am 12. In our country, we do not have snow and that’s why we do not play snowballs and make the snowmen. I would like to know about your winter holidays. How do you spend them? What do you do? Tell me, please, how do you celebrate Christmas and New Year?
Write me soon.
Best wishes,
Kenny.
- I suggest to help Kenny, but how do we do this, friends? (ответыучащихся)
- Look at the pictures and say: what can you do at your winter holidays? Usetheexpression«Ican»(учащиеся отвечают на вопрос, используя выражение Ican).
4. Актуализациязнаний
- Look at the slide, please. Whatdoyouthink? Почему я разделила слова на две колонки? Выберите из первой колонки слово, которое объединяет слова во второй. (ответы учащихся)
Christmas | Toys |
Santa Claus | Fruits |
Christmas tree | Sweets |
Christmas dinner | Books |
presents | clothes |
| Toys |
- Now, please, play a short dialogue with your partner. Discuss the presents, which you got last New Year.Use the cards. (учащиеся разыгрывают диалог по парам)
Первичное восприятие и усвоение материала
- Friends, who brings the presents for the children in Russia and in Great Britain? (ответучащихся)
- Let’s tell Kenny the difference between Santa Claus and DedMoroz. For this, you must divide into 2 groups. The first group tells about Santa Claus, and the second – about DedMoroz, using these cards. (учащиесясопоставляют карточки, относящиеся к Санте Клаусу и Деду Морозу, и выбирают те, которые им необходимы)
- Pupils, do you see something common? (ответы учащихся)
Физкультминутка
Are you tired? It’s time to do exercises.
One, two, three, four
Look at the window, look at the door
Look at the ceiling, look at the floor
One, two, three, four(учащиеся выполняю зарядку для глаз)
Самостоятельное использование сформированных умений и навыков
- It’s time to tell Kenny what are you going to do at your winter holidays?(ответы учащихся)
Обучение письму.
- Every New Year the children write a letter to Santa Claus. Would you like to write a letter to Santa Claus now? (учащиесяпишутписьмоСантаКлаусу) Boys and girls, it is Wishbox which we send to Santa Claus. Опустите свои письма в коробку желаний.
Заключительный этап урока.
А) Подведение итогов урока.
- Чем мы сегодня занимались на уроке? (ответыучащихся)
Б) Рефлексия
- Look at the slide and express your opinion using the following phrases.
I knew …
I have learnt …
I want to learn …
В) Домашнее задание: подготовиться к контролю говорения.
10. Заключительное слово учителя
- Thank you for your work today, for being active. Your marks … Good-bye, good luck.