Методическая разработка:
«Обучение младших школьников
монологу-описанию по картинке»
На ранних этапах изучения иностранного языка самым эффективным приемом семантизации лексики является предметная картинка.
В чем заключаются преимущества использования картинки как средства обучения иностранному языку?
Во-первых, картинка непроизвольно активизирует память, мышление и воображение учеников.
Во-вторых, применение наглядных материалов помогает значительно сократить долю родной речи на уроке иностранного языка.
Картинка может использоваться как средство, стимулирующее учащихся на высказывание нужного содержания.
И наконец, картинка – это простой, легкий и интересный в использовании материал, который может сделать урок эффективным и занимательным.
Научить младших школьников монологу-описанию по картинке является задачей учителя. Согласно новой модели итоговой аттестации по английскому языку в начальной школе именно это умение оценивается по следующим критериям:
- содержание монолога;
- логичность высказывания;
- лексический репертуар;
- языковая грамотность.
Таким образом, умение описать картинку (фотографию) с опорой на предложенные вопросы свидетельствует о сформированности навыка говорения на начальном этапе.
Задача учителя разглядеть весь «потенциал» картинки, то есть его лексическое, грамматическое и фонетическое наполнение, научить детей видеть все, что изображено на картинке, направляя их своими вопросами, заставляя их рассуждать, обращая внимание на содержание, логику и грамотное оформление речи.
Покажем на примере одной картинки («Magic Box. Английский язык для детей 5-7 лет. Учебное наглядное пособие») разнообразие приемов работы с младшими школьниками, начиная от самых простых заданий к более сложным.
-
Who and what can you see in the picture?
Put a tick or a cross in the box.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
I spy……
I spy with my little eyes something beginning with …
M … (Mum, monkey)
D … (Dad)
B … (boy, bicycle, bird, bag)
G … (girl)
C … (cat)
T … (tree, trousers)
S … (skirt, sweater, shoes)
H … (house)
W … (window)
-
Look, read and answer.
How many boys can you see? __________1______
How many girls can you see? ________________
How many men can you see? ________________
How many women can you see? _______________
How many cats can you see? ________________
How many monkeys can you see? ______________
How many birds can you see? ________________
How many trees can you see? ________________
-
Draw lines
|
| The cat is sad. It is hungry.
|
|
| They are happy and they are in the house |
|
| The tree is green |
|
|
The birds are in the tree.
|
-
Read and choose the right variant.
|
|
I can see a man and a woman | |
| I can see five birds and a dog |
I can see three birds and a cat | |
|
The monkey can ride a horse but the girl can’t.
|
The monkey can’t ride a bicycle but the girl can.
| |
| The birds are happy but the cat is sad |
The cat can climb a tree. |
-
What am I?
Teacher reads the descriptions and asks the pupils to guess what it is.
-
You can ride on me. What am I? – a bicycle
-
I am not a girl. I am a son of your parents. Who am I? – a brother
-
I am not a boy. I am a daughter of your parents. Who am I? – a sister
-
I am a small furry animal with four legs and a tail. I am a pet that can catch a mouse. Who am I? – a cat
-
I am an animal that can fly. What am I? – a bird
-
I am one of your parents. I love you very much. Who am I? – I am your Mum
-
It is the place where you and your family live. What is it? – It is the house.
-
Guessing game
Teacher gives a description of the characters and asks pupils to point to the characters.
-
Sam is going to school. He has a schoolbag.
-
Ann is riding a bicycle. She is happy.
-
Chuckles is sitting on Ann’s back. It can’t ride a bicycle.
-
Stella and Paul are in the house. They are happy.
-
Tom is climbing a tree. It is hungry. It is not happy, it is sad.
-
Look and write.
I can see a boy and a g_ _ _.I can see a m_ _ and a w_ _ _ _. I can see a m_ _ _ _ _ too. I can see o_ _ bird and a cat. The boy is h_ _ _ _.The girl is happy. M_ _ _ _ and D_ _ _ _ are happy too. They are in front of the h_ _ _ _.The girl can’t ride a b_ _ _ _ _ _ but the boy can. The bird is in the t_ _ _. The tree is g_ _ _ _. The bird is b_ _ _. It can f_ _ and s_ _ _. The cat is in the b_ _. |
-
Speak on the picture
Teacher asks pupils to act out the dialogue. Imagine you are Paul and answer the questions.
-
What is your name?
-
Have you got a sister?
-
What is her name?
-
What can she do? Is she riding a bicycle now?
-
Have you got any pets?
-
What are their names? What are they doing now?
-
Where are your parents?
-
Are they happy? What does your Mum usually say when you go to school?
-
Act out.
Teacher asks pupils to imagine they are the characters and fill in the speech bubbles.
-
Goodbye, Mum!
-
Goodbye, Mum!
-
Goodbye, Mum! Goodbye, Dad! I’ll come back soon.
-
Have a good day, Sam!
-
I’ll miss you, Sam!
-
I’m very hungry!
-
Answer the questions.
-
Who can you see in the picture?
-
Where are they? Why do think so?
-
How old is the boy (the girl) Is he 5 or 7?
-
What does the boy look like?
-
Does the boy go to school? Why do you think so?
-
What is his sister (mum, dad) doing?
-
What is the cat doing? What does it look like?
-
Do you have a pet? What is its name?
-
What are the birds doing? Where are they?
-
What is the weather like?
-
What does your Mum usually say when you go to school?
-
Does your little sister usually miss you when you go to school?
Литература:
-
Английский язык. Итоговая аттестация за курс начальной школы (базовый уровень): типовые тестовые задания/ Е.Н. Соловова, А.Б. Година, Е.А. Пореченкова. – М.: Центр изучения английского языка Елены Солововой, 2011. – 96 с.
-
Обучение монологу-описанию по картинке в начальной школе. Крукович Н. Н.
https://pedsovet.su/load/111-1-0-24337
-
Magic Box. Английский язык для детей 5-7 лет. Учебное наглядное пособие" Седунова Н.М.,
Калишевич А. И.,Родовская Е. А.,Севрюкова Т.Ю.