Lesson Plan
Form: 3 School “Dreams English club”
Teacher: Gromova Valentina
Topic: Modal verb “Can”. Unit 6 “I can’t draw”
Objectives: 1) to activate the grammar structure ‘can’ so that the students can transform affirmative sentences into negative and interrogative ones
Visuals: a blackboard, individual cards (printed material: a) put the words in the correct order to make affirmative, negative and interrogative sentences; b) put the words in the correct column (can / can’t tablets); flash cards (actions); video: “Gogo loves English” 16
Language: the game ‘What can I do?’; the game ‘hot potato’ grammar exercises (Modal verb “can”);
Blackboard:
The 9th of November What can I do?
Karina Anna Kirill 1. |
Can + + ?
Can you swim? Yes, can No, can’t Yes, I can No, I can’t |
Brief Notes:
I. Entry 8 min.
1). Greeting 1 min
2). Giving the lesson plan 1 min
3). Vocabulary game “Hot potato” (going over homework)
a) playing the game 5 min
b) giving the points 1 min
II. Follow up Activities
1) Presentation of a new grammar item 7 min
(interrogative sentences with modal verb “can”)
a) teacher’s examples 1 min
b) generalizing the rules 3 min
c) making up questions by analogy 3 min
2) Grammar Drill “What can I do? ”; 6 min
a) explaining the rules of the game 2 min
b) making up sentences with the given words 4 min
3) Presentation of a new grammar item 5 min
(short answers with modal verb “can”)
a) teacher’s examples 1 min
b) generalizing the rules 2 min
c) making up answers by analogy 2 min
4) Watching the video and Comprehension (the video “Gogo loves English – 16”) 13 min
a) giving the translation of the unknown words 2 min
b) watching the video 5 min
c) answering the teacher’s questions 6 min
5) Giving homework for the next lesson 1 min
III. Closure 4 min
giving the comments on students’ work 2 min
giving marks 1 min
saying goodbye 1 min
Procedures:
I. Entry (Warming-up Activities) 1) Greeting T: Hello, boys and girls. Nice to see you. Sit down, please. 3) Giving the lesson plan T: Today is a particular lesion for you! Сегодня я предлагаю вам принять участие в интеллектуальном состязании и определить, кто же из вас лучше усвоил модальный глагол «Can»! За каждое из успешно-выполненных заданий вы будете получать баллы. Для того, чтобы получить отличную оценку, вам потребуется набрать как можно больше баллов. Ps: Наверное будет сложно…Трудные ли будут задания? Это будет контрольная работа? Т: Не пугайтесь, все, что вам потребуется для победы – внимательность и сосредоточенность на уроке! First of all I want to check your homework. Все ли выучили записанные нами слова? Ps: Да 3). Vocabulary game “Hot potato” T: Сейчас мы это проверим (Правила “Hot potato” не объясняются так как игра часто используется на наших уроках как альтернативный способ проверки изученных слов и конструкций). Начнем с самого простого, с отдельных слов (готовить, читать, ездить на велосипеде, прыгать, летать, бегать, танцевать, рисовать, играть в футбол). Ps: (The pupils translate words from Russian into English) Т: Теперь усложним задачу. Now, I want you to translate the whole sentences. Are you ready? Ps: Yes! T: Я умею готовить, я умею петь, он умеет рисовать, они умеют прыгать, мы умеем бегать, ты умеешь ездить на велосипеде, она умеет танцевать. Ps: ( translate the whole sentences from Russian into English) T: Еще усложним задачу, теперь я буду называть не только утвердительные, но и отрицательные предложения. Она умеет готовить, он не умеет готовить, они не умеют летать, вы не умеете читать, мы не умеем прыгать, они не умеют ездить на велосипеде, она не умеет петь. Ps: (The pupils translate the whole sentences from Russian into English) T: Nice work! Excellent! Все справились отлично, за это задание все получают по одному баллу (The teacher writes the points on the whiteboard ) II. Follow up Activities 1)Presentation of a new grammar item (Interrogative sentences with modal verb “can”) T: Мы успешно освоили утвердительные и отрицательные предложения с глаголом ‘Can’. Какой же тип предложений остался нами неизученным? Ps:Вопросительные предложения T: Yes, you are right! Today want to tell you about questions! But, first of all, listen to me and tell me: how to make up question with the verb “Can” (The teacher gives some examples) Can you read? Can she swim? Can he jump? Что в вопросительном предложении выходит на первое место? Ps: Глагол Can? T: Верно, кто сможет продолжить нашу схему? Ps: Далее идет местоимение T: Только местоимение? А в предложении «Can Kate dance?», разве Kate местоимение? Any ideas? Ps: Существительное T: А как мы называем главный член предложения, который может быть и существительным, и местоимением? Ps: Подлежащее T: Верно! И что завершает нашу схему? Can he read? Can Jack play the piano? то авершает нашу схему000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000Ps: Глагол (The full scheme of the interrogative sentences on the whiteboard ) T: Good of you! Now let’s practice! Look at the whiteboard, you can see the scheme and now I want you to make up your own questions. Ps: (The pupils make up some questions ) 2) Grammar Drill “What can I do? ” T: Very good! Now let’s play! There are some cards on the table (flashcards with actions) I want you to make up questions as many as you can. If you have no mistakes I give you one point. But if you forget the word or make mistakes you need to put card back. One correct question – one point. Let’s start, one by one! Ps: (The pupils make up questions ) T: Теперь давайте подсчитаем баллы и определим победителя в этой игре (ученики считают итоговое количество карточек и учитель записывает соответствующее число баллов на доске в колонке каждого ученика ) 3)Presentation of a new grammar item (short answers with modal verb “can”) Мы с вами научились задавать вопросы, но ведь нужно уметь не только их задавать, но и на них… Ps: Отвечать! T: Yes, of course. Варианта ответа может быть два: либо мы, или кто-либо, умеем выполнять данное действие, либо нет. Значит, начинаться наш ответ будет либо со слова… Ps: Yes T: Либо со слова… Ps: No T: Верно! Далее следует что? Yes, I can; yes he can; no, she can’t. Ps: Тот о ком мы спрашиваем T: Правильно, то же самое подлежащее, что было в вопросе переносится в ответ. А в чем еще разница у положительного и отрицательного ответа, помимо Yes\No? Yes, I can; yes he can; no, she can’t. Ps: В утверждении мы говорим can , а в отрицании can’t T: Правильно! Для того чтобы наш ответ был грамматически верен у нас в нем должны быть или двойной + или – (над словами Yes и can рисую плюсы, а над No и can’t минусы) Если же у нас в одном ответе и плюс и минус, значит, что ответ составлен… Ps: неправильно! T: Let’s practice! (The teacher asks the students) Can you read? Can you ride a bike? Can he ride a bike? Can she dance? Ps: (The students give answers) 4) Listening and Comprehension (the video “Gogo loves English – 16”) T: Let’s play! There are tablet with two columns. There are some actions in the first column. Но в этом списке слов есть 3, которые мы еще не изучали. Найдите их и попробуем их перевести Ps: Catch, climb, act T: Good of you! The first word is ‘catch’. Let’s try to translate. (показываю с мячом)I can catch the ball. Ps: Ловить T: Nice, the next word is ‘climb’. Spider Man can climb walls. Bears can climb trees. Ps: Лазить T: Good, the next word is ‘act’. Ps: Actor can act. Who is an actor? T: Актер Ps: Actors can act. What can they do? Ps: Играть T: Open your vocabulary and write down new words. I’ll show you a short video and you need to put ticks or crosses in the second column. If the Gogo can do this you put a tick, if he can’t you put a cross. Then I’ll ask you. One correct answer – one point. Let’s watch! (The pupils watch the video and do the task) T: Let’s check. Gogo can run? Gogo can swim? He can dance? Etc. Ps: Yes, he can\ No, he can’t T: Good! Подсчитайте количество верных ответов. (The teacher writes the points on the whiteboard ) 5) Giving homework for the next lesson T: Write down your homework, please. Дома вам необходимо будет расспросить родителей о том, что из списка они умеют делать, а что нет, и записать вопросы и краткие ответы в тетрадь.
III. Closure T: Ну что ж, время подвести итоги. Подсчитав баллы, за все выполненные задания у Карины получилось ____ баллов, у Анны ___ баллов и у Кирилла___ баллов. Несмотря на возникшие трудности, вы показали достаточно высокие результаты и за сегодняшнее занятие получаете следующие оценки: Кирилл__, Анна __, Карина___. Do you agree? Ps: Yes Thank you, for your work. See you on Tuesday | 17:30 TT
17:31 TT
17:32 T →P1P2P3
17:37
17:38 T→Cl
17:42 TT
17:44 TT
P1P2P3 TT
17:50 T→Cl
17:55 T →P1P2P3
17:57 T →Cl
18:00 TT
18:05 T →Cl
18:10 TT 18:11 TT 18:13 TT
|